Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Emocje w pracy – sprzymierzeńcy czy wrogowie?

Data: 2014-08-29 00:00:00
Emocje w pracy – sprzymierzeńcy czy wrogowie?
Emocje są nieodłączną częścią naszego życia zawodowego. Sukces w realizacji projektu sprawia, że odczuwamy radość i dumę. Groźba utraty pracy wywołuje lęk. Ogarniającą nas wściekłość, co brzmi nieco anegdotycznie, wyładowujemy niekiedy na… komputerach.



W 1999 roku brytyjska firma badań rynkowych MORI przeprowadziła na zlecenie Compaq badanie sondażowe, którego celem było określenie poziomu zadowolenia klientów z komputerów osobistych i laptopów. W badaniu wzięło udział 1250 pracowników, na co dzień korzystających ze sprzętu komputerowego. Z raportu pod wiele mówiącym tytułem: „Wściekłość na maszynę” wynika, że komputery bardzo często stają się ofiarami korzystających z nich ludzi: ¾ ankietowanych przyznało, że swoje frustracje wywołane wadliwie działającym oprogramowaniem komputerowym wyładowuje na sprzęcie. Respondenci mówili o przekleństwach i wyzwiskach kierowanych do komputerów, a nawet o pojawiających się – w chwilach największej złości – aktach agresji: kopaniu obudowy komputera, uderzaniu w klawiaturę, wyrywaniu kabli itp.


Czy zatem emocje to nasi wrogowie? Zdecydowanie nie! Emocje spełniają ważne funkcje w naszym życiu.

    Informują nas o ważności zdarzeń dziejących się wokół nas. Boimy się, gdy coś nam zagraża, odczuwamy radość, gdy osiągniemy cel.
    Mobilizują nas do działania. Na przykład odczuwając strach stajemy się czujni i wrażliwi na bodźce, krew napływa do dużych mięśni szkieletowych. Jesteśmy gotowi do rozpoznawania zagrożenia i ucieczki.
    Spełniają ważną funkcję komunikacyjną. Dzięki wiedzy czerpanej z ekspresji emocjonalnej partnerów interakcji możemy interpretować i przewidywać ich zachowania.


Mimo że reakcje emocjonalne są zwykle adekwatne do wymagań środowiska i pozwalają na skuteczne działanie, to zdarzają się sytuacje, gdy doświadczane przez człowieka emocje prowadzą do zachowań sprzecznych z jego potrzebami i celami. Lęk przed wystąpieniami publicznymi może utrudniać lub wręcz uniemożliwiać zaprezentowanie swoich możliwości, a złość zrujnować relacje społeczne.


Aby skorzystać z dobrodziejstw emocji i obrócić je na naszą korzyść, musimy inteligentnie włączać je do naszego zachowania. Musimy umieć rozpoznawać, rozumieć i kontrolować emocje, czyli dysponować zespołem zdolności wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej.


Czy inteligentnego korzystania z emocji można się nauczyć? Tak! Poziom umiejętności wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej w dużym stopniu zależy od naszych wczesnodziecięcych doświadczeń. Nie oznacza to jednak, że jako osoby dorosłe nie możemy rozwijać swoich kompetencji emocjonalnych. Wyniki badań wskazują, że mądrego radzenia sobie z emocjami można się nauczyć.




autorka: dr Dorota Szczygieł, psycholog SWPS Sopot, kierownik studiów podyplomowych Inteligencja emocjonalna w praktyce

www.strefapsyche.swps.pl

Komentarze

Twój komentarz może być pierwszy!

Ostatnie w kategorii Edukacja

  • Sukces firmy to zasługa współpracy

    Sukces firmy to zasługa współpracy

    Podstawą skutecznej komunikacji jest sprowadzenie jej do poziomu struktury oraz interesów. Najważniejsze to koncentrować się na celu, a nie na przeszkodach.

    Data: 2015-10-06 20:33:23, Kategoria:Edukacja
  • Dyktator rządzi krótko!

    Dyktator rządzi krótko!

    Dyktatorski sposób zarządzania jest niezwykle krótkodystansowy, ponieważ my, ludzie, lubimy kiedy się nas szanuje i bierze pod uwagę nasze zdanie.

    Data: 2015-09-17 19:24:16, Kategoria:Edukacja
  • Jak rozmawiać w pracy

    Jak rozmawiać w pracy

    Nie pytajmy innych o to, jak im się powodzi, ile zarabiają, ponieważ mogą nas zacząć traktować jako osoby zbyt wścibskie, co skutkuje ograniczonym zaufaniem do nas. Nie narzekajmy też na nasze zarobki, ponieważ jak to w każdej firmie, ściany..

    Data: 2015-07-24 18:46:09, Kategoria:Edukacja
  • Zagranica? Szef pod wrażeniem!

    Zagranica? Szef pod wrażeniem!

    Dla rekruterów informacje o zagranicznych studiach czy stażach spowszedniały. Zważywszy na wielkość polskiej emigracji trudno się temu dziwić. W branży IT zagraniczny dyplom nie robi na nikim wrażenia, liczą się umiejętności a nie..

    Data: 2015-06-20 12:33:24, Kategoria:Edukacja

Podobne artykuły

  • Tłumić czy uwalniać - jak sobie radzić z emocjami w pracy?

    Tłumić czy uwalniać - jak sobie radzić z emocjami w pracy?

    Współcześnie dla wielu ludzi, szczególnie tych, którzy wykonują zawody usługowe, narzędziem pracy stają się własne emocje, własne samopoczucie. Musimy dbać o te narzędzia, musimy dbać o siebie – tłumaczy..

    Data: 2015-03-11 00:00:00, Kategoria:Edukacja
  • Wśród zwycięzców nie ma neurotyków!

    Wśród zwycięzców nie ma neurotyków!

    Potrzeba przekwalifikowania, samorealizacji lub ciekawość świata? Czy można określić psychologiczne uwarunkowania osób stale kształcących się? Jak najbardziej. Według badań Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej osoby kształcące się..

    Data: 2013-09-17 00:00:00, Kategoria:Edukacja
  • Zagraj o pracę i awans!

    Zagraj o pracę i awans!

    Pracodawcy na świecie coraz chętniej korzystają z gier podczas rekrutacji i szkoleń pracowników. Najczęściej produkty takie używane są do badania i rozwijania takich kompetencji jak: umiejętności logicznego myślenia, pracy w zespole, odkrywania zdolności..

    Data: 2014-07-07 00:00:00, Kategoria:Edukacja
  • Co robimy z czasem w pracy?

    Co robimy z czasem w pracy?

    W dzisiejszym świecie czas można traktować jako jedną z najcenniejszych walut.

    Data: 2015-06-08 09:22:36, Kategoria:Edukacja