Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Jak powiedzieć pracownikowi "zwalniam cię"?

Data: 2014-03-19 00:00:00
Jak powiedzieć pracownikowi

Przewodzenie zespołom oparte o sprawiedliwe oraz znane wszystkim zasady działa najlepiej. Umiejętność podejmowania trudnych decyzji dla nas samych, naszych pracowników i całej organizacji jest tym, z czym najczęściej mamy problemy. Jak komunikować trudne decyzje? Jak po ludzku zwalniać?



Najcięższym zadaniem dla lidera to przekazanie informacji pracownikowi, że jest zwolniony. Inne sytuacje (mniej drastyczne) to odmowa czegoś na czym pracownikowi zależało, np. konkretny termin urlopu czy podwyżka lub dodanie tego, na czym mu nie zależało (dodatkowa praca). Jak lider powinien do tego podchodzić? Przede wszystkim swoje przeżycia i emocje powinien zostawić z boku. To, co powinien zrobić to „sprzedać” tę informację tak, żeby wywołać jak najmniej negatywnych emocji, zarówno dla danej osoby, jak i dla reszty osób wokół. Najskuteczniejszy sposób działania pokazuje nam efekt Spence’a.

Pracownik, który przychodzi do nas na trudną rozmowę zawsze jest w jakimś nastroju. Jeśli wcześniej nie dostawał od nas sygnałów, że „coś jest nie tak” – nastrój ten będzie całkiem dobry. Jeśli liczy na potwierdzenie, że podwyżkę dostanie – jest cały w skowronkach. Jeśli jednak – a tak powinno być – informowaliśmy go o problemach podczas wcześniejszych feedbacków lub ostrzegliśmy, że z pozytywną decyzją może być problem – będzie prawdopodobnie czuł, że rozmowa może być nieprzyjemna. Po usłyszeniu trudnej informacji nastrój gwałtownie opada, następuje szok, człowiek przestaje racjonalnie myśleć a tylko przeżywa stratę, jakiej doznał.

Efekt szoku, opracowanie: Magdalena Robak,
grafika: SWPS

Na tym etapie lider musi „być psychicznie” z pracownikiem. Wykazywać współczucie, odzwierciedlać emocje (Wiem, że to dla ciebie trudna sytuacja). To nie jest moment na wyjaśnienia czy uzasadnianie, bo pracownik i tak niewiele z tego usłyszy i zapamięta.

Po jakimś czasie – w zależności od wagi sprawy dla pracownika krótszym lub dłuższym – następuje moment przesilenia, a następnie stopniowa poprawa nastroju. Pracownik zaczyna myśleć, pytać, szuka uzasadnienia i sposobów rozwiązania danej sytuacji. Rolą lidera jest podawać informacje, jakich potrzebuje pracownik, odwołując się do faktów. Na tym etapie także powinien okazywać wsparcie: pokazać opracowany przez firmę plan na przyszłość (w przypadku zwolnienia), czy też wskazać alternatywne rozwiązania (w przypadku odmowy czegoś, na czym pracownikowi zależało). Aby ustabilizować nastrój zwalnianego pracownika możemy zaproponować liczbę miejsc, gdzie można się doszkolić, przekwalifikować, pomoc psychologa itd. Pracownik wyjdzie oczywiście załamany, ale przynajmniej czuje, że nie jest w tym wszystkim sam, że firma o niego zadbała. 

Jeśli zwalniamy pracownika z powodu nie wywiązywania się z obowiązków lub dyscyplinarnie bardzo ważne jest także, by poinformować o rzeczywistej przyczynie (choć oczywiście bez szczegółów) resztę zespołu. Dzięki temu poczucie krzywdy, o którym będzie opowiadał współpracownikom, będą oni mogli zderzyć z faktami a dodatkowo wzmocnimy wiedzę, na temat standardów pracy, jakich oczekuje firma.

Efekt szoku z zawyżeniem nastroju, opracowanie: Magdalena Robak,
grafika: SWPS

Najgorsze co możemy zrobić na początku takiej rozmowy to zawyżenie nastroju pracownika. Często liderzy, sami niegotowi na trudną rozmowę, starają się jakoś rozpocząć i wybierają luźną pogawędkę: „Jak Ci się pracuje?”, „Co tam u Ciebie?”, czy w gorszej sytuacji „Jesteś dobrym pracownikiem”. A następnie biją obuchem w głowę wywołując podwójny szok. 

Im trudniejsza sytuacja tym bardziej powinniśmy zadbać, by psychicznie przygotować na nią pracownika. W praktyce oznacza to ostrzeżenie, że rozmowa będzie trudna i nieprzyjemna, że wiadomość, jaką mamy jest zła. Dzięki temu już na początku zaniżymy nastrój i emocje po przekazaniu informacji „spadną z niższej półki”.

Efekt szoku z uprzedzeniem, opracowanie: Magdalena Robak,
grafika: SWPS

Pełny model rozmowy trudnej zgodnie z efektem Spence’a:

1.Ostrzeżenie – „Mam trudną wiadomość”, 
2.Opis – „Mamy złą sytuację na rynku/ w firmie”, „Trzykrotnie, mimo wspólnych ustaleń i wsparcia firmy uzyskałeś negatywną ocenę pracy”
3.Informacja – „Planujemy zwolnienia”,
4.Przerwa – dać czas na przeżycie informacji. W tej fazie żadne uzasadnienia racjonalne nie docierają do adresata. W etapie emocjonalnym nie można zostawić człowieka samego, bo może się to skończyć tragicznie dla niego samego lub dla zespołu. Nie można wypuścić go z biura, póki nie poprawimy mu nastoju. 
5.Wsparcie – zaoferować wsparcie, pomoc z poradzeniem sobie z sytuacją lub alternatywne rozwiązanie.

Należy pamiętać, by sposób przekazywania złych informacji dostosować do specyfiki sytuacji. Jeśli chcemy powiedzieć pracownikowi, że dostaje dodatkowe zadania w ramach zakresu obowiązków – nie uprzedzajmy go o złej informacji, bo na dzień dobry stworzymy za niego negatywną interpretację tej sytuacji i trudniej będzie rozmawiać. Po prostu zacznijmy od faktów i wspólnie poszukajmy sposobu, w jaki może pogodzić ze sobą wszystkie obowiązki (zmiana organizacji pracy, osoba do pomocy, oddelegowanie części zadań itp.). W przypadku innych trudnych informacji zawsze na początku zaniżmy nastrój.

Oprócz rzeczywistego zadbania o pracownika oraz zapewnienia mu wsparcia stosując model osiągamy dodatkową korzyść. Istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że pracownik – który mimo trudnej sytuacji został przez nas odpowiednio potraktowany – będzie przekazywał swoje silne, negatywne emocje kolegom i koleżankom z firmy, obniżając w ten sposób morale całego zespołu.

Magdalena Robak, trenerka biznesu, SWPS




źródło: http://www.strefapsyche.swps.pl/

Komentarze

Twój komentarz może być pierwszy!

Ostatnie w kategorii Odpowiedzialny pracodawca

  • Baza ludzi odrzuconych

    Baza ludzi odrzuconych

    Ignorowanie kandydatów odrzuconych, bez względu na stanowisko, może mieć negatywny wpływ na kolejne rekrutacje oraz wyniki biznesowe całej firmy.

    Data: 2015-09-08 21:01:06, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Atmosfera w pracy kluczowa dla kandydatów. Wynagrodzenie schodzi na dalszy plan

    Atmosfera w pracy kluczowa dla kandydatów. Wynagrodzenie schodzi na dalszy plan

    Jeszcze w 2004 roku decyzja o podjęciu nowej pracy podyktowana była głównie zakresem przyszłych obowiązków i oferowanym wynagrodzeniem.

    Data: 2015-06-09 12:29:54, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Promocja zdrowia w miejscu pracy

    Promocja zdrowia w miejscu pracy

    Promocja zdrowia i profilaktyka zdrowotna w miejscu pracy to skuteczna strategia wspierania rozwoju każdej firmy. Działania takie przynoszą wymierne oszczędności dla budżetu, gospodarki i pracodawcy.

    Data: 2015-05-29 09:18:28, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Gdy szef każe pracować dłużej, czyli kiedy powiedzieć „nie” nadgodzinom

    Gdy szef każe pracować dłużej, czyli kiedy powiedzieć „nie” nadgodzinom

    Zdarzają się sytuacje, kiedy musimy zostać w pracy dłużej. Niektórzy pracownicy traktują to jako możliwość wykazania się, dodatkowego zarobku, inni woleliby poświęcić ten czas na życie prywatne. I choć w niektórych przypadkach,..

    Data: 2015-04-09 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca

Podobne artykuły

  • Gdy szef każe pracować dłużej, czyli kiedy powiedzieć „nie” nadgodzinom

    Gdy szef każe pracować dłużej, czyli kiedy powiedzieć „nie” nadgodzinom

    Zdarzają się sytuacje, kiedy musimy zostać w pracy dłużej. Niektórzy pracownicy traktują to jako możliwość wykazania się, dodatkowego zarobku, inni woleliby poświęcić ten czas na życie prywatne. I choć w niektórych przypadkach,..

    Data: 2015-04-09 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Chroń dane firmy!

    Chroń dane firmy!

    Pancerne komputery z siatką Faradaya przeciwko mobilnym wirusom, zastępy kamer i skanerów odcisków palców niewiele pomogą, jeśli pracownicy w firmie nie będą lojalnie chronić poufnych danych przed ich wyciekiem. Pracownik musi być również..

    Data: 2013-12-08 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Witamy na pokładzie - jak powitać nowego pracownika?

    Witamy na pokładzie - jak powitać nowego pracownika?

    Zmiana pracy to nowy etap w życiu oraz duża dawka stresu. Pierwsze trzy miesiące są kluczowe dla „świeżego” pracownika. To wtedy decyduje on, czy pozostanie w firmie na dłużej. Jak przygotować

    Data: 2014-06-03 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Mama na dwa etaty

    Mama na dwa etaty

    Co trzecia Polka obawia się utraty posady z powodu zajścia w ciążę - wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut SMG/KRC na potrzeby Fundacji Świętego Mikołaja. 17\% pracodawców twierdzi natomiast, że kiedy kobieta zachodzi w ciąże,..

    Data: 2014-05-23 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca