Każde kolejne pokolenie pracowników wnosi na rynek pracy swoje specyficzne upodobania, przyzwyczajenia i wartości - by stworzyć z tej mieszanki wybuchowej zgrany i solidarny zespół, trzeba posiadać dużą wiedzę i spore umiejętności, których niestety polskim pracodawcom wciąż brakuje. Z myślą o pomocy im powstał nowy portal Dialog
Generacji.
Zaczyna się nowy tydzień pracy. Na dzień dobry wita cię Kasia 25 latka, nowo przyjęty pracownik, Piotr wieloletni współpracownik w wieku 60 lat, który niebawem przejdzie na emeryturę oraz Bożena księgowa, nieoceniony doradca 45+. Czy zastanawiałeś się kiedyś jak wygląda sytuacja 20-latka w zespole 50-latków i odwrotnie? Czy potrafisz skutecznie komunikować się i współpracować w zespole multigeneracyjnym? Czy znasz potrzeby pracowników zróżnicowanych wiekowo?
Pokolenia X, Y i C
Rynek pracy w ostatnich latach ewoluował. Zmieniały się nie tylko style pracy i wymagania dotyczące pracowników, ale również potencjał kadrowy, który obecnie tworzą cztery pokolenia: Baby boomers (pokolenie wyżu demograficznego lat 1940-1963), Pokolenie X (urodzeni między rokiem 1964 a 1979), Pokolenie Y (urodzeni w latach 1980-1989) oraz stawiające dopiero pierwsze zawodowe kroki Pokolenie C (urodzeni po roku 1990). Przedstawione generacje różnią się między sobą. Każde bowiem dojrzewało w innych warunkach społeczno–demograficznych i miało okazję doświadczać innych wydarzeń. Przedstawiciele poszczególnych pokoleń różnią się m in. etyką, wartościami, celami, motywatorami, stylami zarządzania i komunikacji.
Pokolenia to nie tylko różnice, ale również ogromny potencjał i wiedza, którą trzeba umieć umiejętnie zarządzać. Budowanie skutecznie pracującego multigeneracyjnego zespołu pracowniczego to duże wyzwanie, przed którym stoją zarówno pracodawcy jak i menadżerowie. Istotnym elementem polityki zarządzania generacjami w organizacji jest umiejętne wykorzystanie potencjału pracowników zróżnicowanych wiekowo. Dzięki skutecznemu zarządzaniu generacjami możliwe jest budowanie wizerunku firmy jako przyjaznej i nowoczesnej. Możliwe jest także uzyskiwanie konkretnych, wymiernych korzyści biznesowych, w postaci kreowania innowacyjnych zespołów, których członkowie uczą się wzajemnie od siebie, wymieniając pomysłami i doświadczeniami. Wprowadzenie zasady zarządzania różnorodnością (wiekiem) jest możliwe w każdej firmie niezależnie od jej wielkości. Próba podjęcia międzygeneracyjnego dialogu to wyzwanie nie tylko dla kadry zarządzającej ale również dla pracowników, którzy biorą czynny udział w tym procesie.
Nowy portal radą wesprze
Zarówno z myślą o szefach jak i pracownikach został stworzony portal Dialog Generacji, który w obrazowy sposób przedstawia różne pokolenia na rynku pracy. Jest to interaktywny przewodnik po zarządzaniu międzygeneracyjnym. Projekt „PI: DIALOG GENERACJI – efektywne zarządzanie generacjami w przedsiębiorstwie” realizowany jest w ramach Priorytetu II „Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących”, Poddziałania 2.1.1: „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.