Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Zespoły międzypokoleniowe - jak nimi kierować?

Data: 2014-04-03 00:00:00
Zespoły międzypokoleniowe - jak nimi kierować?

Każde kolejne pokolenie pracowników wnosi na rynek pracy swoje specyficzne upodobania, przyzwyczajenia i wartości - by stworzyć z tej mieszanki wybuchowej zgrany i solidarny zespół, trzeba posiadać dużą wiedzę i spore umiejętności, których niestety polskim pracodawcom wciąż brakuje. Z myślą o pomocy im powstał nowy portal Dialog Generacji.


Zaczyna się nowy tydzień pracy. Na dzień dobry wita cię Kasia 25 latka, nowo przyjęty pracownik, Piotr wieloletni współpracownik w wieku 60 lat, który niebawem przejdzie na emeryturę oraz Bożena księgowa, nieoceniony doradca 45+. Czy zastanawiałeś się kiedyś jak wygląda sytuacja 20-latka w zespole 50-latków i odwrotnie? Czy potrafisz skutecznie komunikować się i współpracować w zespole multigeneracyjnym? Czy znasz potrzeby pracowników zróżnicowanych wiekowo?


Pokolenia X, Y i C

Rynek pracy w ostatnich latach ewoluował. Zmieniały się nie tylko style pracy i wymagania dotyczące pracowników, ale również potencjał kadrowy, który obecnie tworzą cztery pokolenia: Baby boomers (pokolenie wyżu demograficznego lat 1940-1963), Pokolenie X (urodzeni między rokiem 1964 a 1979), Pokolenie Y (urodzeni w latach 1980-1989) oraz stawiające dopiero pierwsze zawodowe kroki Pokolenie C (urodzeni po roku 1990). Przedstawione generacje różnią się między sobą. Każde bowiem dojrzewało w innych warunkach społeczno–demograficznych i miało okazję doświadczać innych wydarzeń. Przedstawiciele poszczególnych pokoleń różnią się m in. etyką, wartościami, celami, motywatorami, stylami zarządzania i komunikacji. 

Pokolenia to nie tylko różnice, ale również ogromny potencjał i wiedza, którą trzeba umieć umiejętnie zarządzać. Budowanie skutecznie pracującego multigeneracyjnego zespołu pracowniczego to duże wyzwanie, przed którym stoją zarówno pracodawcy jak i menadżerowie. Istotnym elementem polityki zarządzania generacjami  w organizacji jest umiejętne wykorzystanie potencjału pracowników zróżnicowanych wiekowo. Dzięki skutecznemu zarządzaniu generacjami możliwe jest budowanie wizerunku firmy jako przyjaznej i nowoczesnej. Możliwe jest także uzyskiwanie konkretnych, wymiernych korzyści biznesowych, w postaci kreowania innowacyjnych zespołów, których członkowie uczą się wzajemnie od siebie, wymieniając pomysłami i doświadczeniami. Wprowadzenie zasady zarządzania różnorodnością (wiekiem) jest możliwe w każdej firmie niezależnie od jej wielkości. Próba podjęcia międzygeneracyjnego dialogu to wyzwanie nie tylko dla kadry zarządzającej ale również dla pracowników, którzy biorą czynny udział w tym procesie.


Nowy portal radą wesprze

Zarówno z myślą o szefach jak i pracownikach został stworzony portal Dialog Generacji, który w obrazowy sposób przedstawia różne pokolenia na rynku pracy. Jest to interaktywny przewodnik po zarządzaniu międzygeneracyjnym. Projekt „PI: DIALOG GENERACJI – efektywne zarządzanie generacjami w przedsiębiorstwie” realizowany jest w ramach Priorytetu II „Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących”, Poddziałania 2.1.1: „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


Komentarze

Twój komentarz może być pierwszy!

Ostatnie w kategorii Odpowiedzialny pracodawca

  • Baza ludzi odrzuconych

    Baza ludzi odrzuconych

    Ignorowanie kandydatów odrzuconych, bez względu na stanowisko, może mieć negatywny wpływ na kolejne rekrutacje oraz wyniki biznesowe całej firmy.

    Data: 2015-09-08 21:01:06, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Atmosfera w pracy kluczowa dla kandydatów. Wynagrodzenie schodzi na dalszy plan

    Atmosfera w pracy kluczowa dla kandydatów. Wynagrodzenie schodzi na dalszy plan

    Jeszcze w 2004 roku decyzja o podjęciu nowej pracy podyktowana była głównie zakresem przyszłych obowiązków i oferowanym wynagrodzeniem.

    Data: 2015-06-09 12:29:54, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Promocja zdrowia w miejscu pracy

    Promocja zdrowia w miejscu pracy

    Promocja zdrowia i profilaktyka zdrowotna w miejscu pracy to skuteczna strategia wspierania rozwoju każdej firmy. Działania takie przynoszą wymierne oszczędności dla budżetu, gospodarki i pracodawcy.

    Data: 2015-05-29 09:18:28, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Gdy szef każe pracować dłużej, czyli kiedy powiedzieć „nie” nadgodzinom

    Gdy szef każe pracować dłużej, czyli kiedy powiedzieć „nie” nadgodzinom

    Zdarzają się sytuacje, kiedy musimy zostać w pracy dłużej. Niektórzy pracownicy traktują to jako możliwość wykazania się, dodatkowego zarobku, inni woleliby poświęcić ten czas na życie prywatne. I choć w niektórych przypadkach,..

    Data: 2015-04-09 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca

Podobne artykuły

  • Nie zatrzaskuj drzwi za kandydatem!

    Nie zatrzaskuj drzwi za kandydatem!

    Gdy rynkiem pracy rządzą pracodawcy i dyktują warunki zatrudnienia,

    Data: 2013-09-30 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Ile jest prawdy o kandydatach w testach psychologicznych

    Ile jest prawdy o kandydatach w testach psychologicznych

    Testy psychologiczne mają pomóc rekrutującym w zobiektywizowaniu oceny o kandydacie do pracy, a nie wyręczać ich w pracy i samodzielnym myśleniu. Warto zastanowić się więc, po co używa się konkretnego narzędzia w czasie rekrutacji? Źle dobrany..

    Data: 2013-07-21 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Mieszane zespoły lekarstwem na wakaty w firmach

    Mieszane zespoły lekarstwem na wakaty w firmach

    W ciągu czterech najbliższych dekad nasze zasoby kadrowe tak bardzo się skurczą, że pracodawcom będzie dotkliwie brakowało rąk do pracy. Scenariusze są dwa: sprowadzimy rzesze tanich emigrantów, albo firmy nauczą się wykorzystywać potencjał..

    Data: 2013-11-11 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca
  • Pracownicy cenią bardziej wolne niż prezenty

    Pracownicy cenią bardziej wolne niż prezenty

    By zyskać lojalność i zaangażowanie pracowników, firmy prześcigają się w wymyślaniu dla nich drogich świadczeń. Poza tzw. zestawem obowiązkowym, w skład którego wchodzą: służbowy samochód, laptop i komórka do prywatnego użytku, dorzucają..

    Data: 2013-11-25 00:00:00, Kategoria:Odpowiedzialny pracodawca