Większość analiz dotyczących zapotrzebowania na pracowników koncentruje się na dziedzinach gospodarki, które będą się w najbliższym czasie rozwijać, w których popyt na pracowników będzie wzrastał, gdzie poszukuje się „zawodów przyszłości”. Jednakże rynek pracy jest niestabilny i ciągle pojawiają się nowe zawody, prognozy dotyczące wzrostu zapotrzebowania na konkretnych pracowników zmieniają się diametralnie w krótkim czasie. Trudno przewidzieć, jakich umiejętność zawodowych będą poszukiwali pracodawcy. Z tego powodu pracownik musi być elastyczny oraz powinien być przygotowany na to, że będzie się musiał kilka razy przekwalifikowywać. Dlatego też zamiast koncentrować się na zawodach, które będzie można wykonywać w przyszłości, warto przyjrzeć się kompetencjom coraz częściej oczekiwanym przez pracodawców. Celem niniejszej publikacji jest próba określenia oczekiwań kompetencyjnych pracodawców wobec pracowników zarówno obecnie, jak i w przyszłości.
Oczekiwania kompetencyjne pracodawców w Polsce
Analizy Bilansu Kapitału Ludzkiego z 2011 r. pokazują, że oczekiwane przez pracodawców kompetencje raczej nie zmieniają się na przestrzeni lat. Niezależnie od rodzaju zajmowanego stanowiska niezmiennie liczą się kompetencje interpersonalne oraz samoorganizacyjne. To one były najczęściej wskazywane przez badanych pracodawców wraz z kompetencjami zawodowymi.
Tweet