Kolejna, 5. już edycja badania Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” potwierdza, iż firmy stale muszą dbać o swój wizerunek na rynku. Niezależnie od wielkości organizacji czy długości jej funkcjonowania, jeśli dana marka chce być rozpoznawalna i dobrze kojarzona przez potencjalnych kandydatów, nie może zapominać o działaniach employer brandingowych. Najnowsze badanie wskazało firmy, które zdaniem specjalistów i menedżerów mają najlepszą opinię na rynku pracy.
 
Antal opublikował wyniki 5. edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” przeprowadzonego w okresie od października do grudnia 2014 roku, w którym wzięło udział 3947 specjalistów i menedżerów z całego kraju. Reprezentowali oni 9 dyscyplin: Administracja, HR, Finanse i Księgowość, Inżynieria, IT, Logistyka, Prawo, Sprzedaż i Marketing oraz Wyższa Kadra Zarządzająca. Respondenci wskazali firmy, w których najbardziej chcieliby pracować. Osoby ankietowane wymieniły też czynniki powodujące, że dana organizacja jest dla nich atrakcyjnym pracodawcą oraz podali źródła wiedzy o wybranych firmach.
 
Kto jest najbardziej pożądanym pracodawcą w danej branży?
 
W gronie pożądanych pracodawców znalazły się zarówno marki od lat cieszące się dobrą opinią w branży, jak i te, które wcześniej nie były w rankingu. W tym roku do grona czołowych laureatów dołączyły firmy: Bayer Polska, Credit Suisse, KGHM Polska Miedź, PZU SA oraz Toyota Motor Poland.
Duże zmiany widać w branży finansowej – po 2 latach do rankingu wróciły firmy: PZU SA, Alior Bank, a po raz pierwszy pojawił się mBank. W sektorze handlu detalicznego i e-commerce widać niewielkie zmiany, które dotyczą jedynie przetasowania miejsc – ubiegłoroczni zwycięzcy zajęli inne miejsca niż rok temu, jednak wciąż utrzymują pozycję wiodących marek w swojej branży.
 
Laureaci rankingu „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”
w 2014 roku:

 

Bankowość, Ubezpieczenia, Instytucje Finansowe

%

Branża budowlana, Nieruchomości

%

ING

7,8%

SKANSKA

26,8%

PZU SA

6,8%

Budimex

8,1%

PKO BP

5,6%

Strabag Polska

6,5%

Alior Bank

5,1%

 

mBank

4,5%

Energetyka, Paliwa, Wydobycie, Chemia

%

Farmacja, Aparatura, Sprzęt Medyczny, Opieka zdrowotna

%

PKN ORLEN

21,1%

Bayer Polska

15,0%

KGHM Polska Miedź

13,8%

Novartis Poland

12,4%

Grupa Lotos

7,9%

Roche

9,8%

PGE

7,2%

Grupa Adamed

6,5%

BASF Polska

5,9%

GlaxoSmithKline

3,3%

FMCG, HoReCa

%

Handel Detaliczny, E-commerce

%

MARS Polska

18,0%

IKEA

48,5%

Unilever Polska

14,2%

Grupa Allegro

10,9%

Grupa Żywiec

10,7%

LPP

6,9%

Procter and Gamble Polska

8,8%

Amazon

5,9%

Carlsberg Polska

5,4%

Inditex

5,0%

IT i Telekomunikacja

%

Consulting

%

Google Poland

34,8%

PwC

29,5%

IBM Polska

7,6%

EY

21,4%

Microsoft

6,0%

Accenture

15,2%

Samsung Electronics Polska

3,4%

Boston Consulting Group

8,9%

Apple Poland

2,2%

Deloitte Polska

8,0%

Motoryzacja i Lotnictwo

%

Produkcja Przemysłowa

%

Volkswagen Group Polska

18,6%

GE

15,4%

Toyota Motor Poland

8,5%

3M Poland

14,8%

BMW

6,2%

BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego

11,5%

Faurecia Automotive Polska

6,2%

ABB

7,7%

Grupa Volvo

6,2%

Saint Gobain

2,7%

SSC/BPO

%

Transport, Spedycja i Logistyka

%

Credit Suisse

14,2%

DHL

16,4%

Shell Business Service Centre Krakow

10,2%

DB Schenker

9,0%

Cisco Systems Poland

9,7%

Raben Polska

7,5%

HSBC Service Delivery

8,8%

Poczta Polska

6,0%

McKinsey EMEA Shared Services

5,5%

FM Logistic Polska

4,5%

 
Na czym najbardziej zależy specjalistom i menedżerom?
Z badania „Najbardziej Pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” wynika, iż polscy specjaliści i menedżerowie coraz większą wagę przykładają do wielkości i prestiżu firmy, gdyż aż 45% respondentów wskazało tę cechę jako najważniejszą przy wyborze pożądanego pracodawcy. Co ciekawe, warunki finansowe (34%) nie są już tak ważne, jak w ubiegłym roku – ustąpiły miejsca stylowi zarządzania i kulturze organizacyjnej firmy (41%).
- Wielkość i prestiż firmy, styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz wysokość wynagrodzenia bardzo często wskazywane są jako główne powody do zmiany pracy przez specjalistów i menedżerów. Znana marka pozwala odczuć pracownikowi, że został doceniony jako atrakcyjny kandydat na rynku pracy – komentuje Małgorzata Pukropek, HR Projects Leader w Antal International.
 
Silne strony najbardziej pożądanych pracodawców, wskazane przez respondentów w 5. edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”: