Wielu pracowników twierdzi, że mogłoby zrezygnować z podwyżki i awansu na rzecz szkoleń, rozwijania nowych umiejętności, zachowania równowagi między życiem prywatnym a pracą, a nawet wykonywania pracy bardziej zróżnicowanej społeczności, jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Kelly Services®.
Ponad połowa ankietowanych w Polsce
(65%) twierdzi, że byłaby gotowa zrezygnować z wyższego wynagrodzenia
czy awansu w zamian za możliwość rozwijania nowych umiejętności. 42% odpowiedzi w skali Polski
udzieliły osoby, które w zamian za podwyżkę czy awans oczekują
zachowania większej równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą, 31%
ankietowanych oczekuje bardziej elastycznego grafiku pracy a 27% liczy
na prace w zróżnicowanej społeczności zawodowej.
- W zasadzie nie mam wątpliwości, że wysokość wynagrodzenia jest kluczowym czynnikiem mającym wpływ na pozyskanie i retencje pracowników. Ciekawostką jest fakt, że rozwój osobisty i zawodowy jest na tyle atrakcyjny, że wielu pracowników jest skłonnych do ustępstw dotyczących innych korzyści pracowniczych - mówi Agnieszka Walter (Country General Manager Kelly Services Poland)
Kelly Global Workforce Index (KGWI)
przeprowadził ankietę na ponad 230 000 osób w 31 krajach Europy, USA i
Ameryki Południowej oraz Krajach Azji i Pacyfiku. W Polsce w ankiecie
wzięło udział blisko 1500 osób.
W skali Europy najwięcej osób, które deklarują chęć rozwoju nowych umiejętności kosztem wynagrodzenia i awansu odnotowujemy w Portugalii (72%), Polsce (65%), Danii (63%) oraz Belgii i Szwecji (po 61%).
KGWI zebrała również informacje na temat preferencji co do wielkości firmy, jej geograficznego położenia oraz stylu zarządzania obowiązującego w danej organizacji. Pod względem zasięgu geograficznego działania firmy, 18% ankietowanych w Polsce nie ma żadnych preferencji co do wyboru pracodawcy. Aż 59 % osób, wybrałoby prace dla firmy o globalnym zasięgu, a 23% deklaruje chęć pracy w firmach o zasięgu krajowym lub regionalnym.
Co do wielkości firmy, to aż 63%
osób preferuje duże i średnie firmy, jedynie 13% preferuje organizacje
zaliczające się do sektora MSP.
Badanie wykazało niechęć pracowników z
wieloletnim doświadczeniem do pracy w firmach dopiero wchodzących na
rynek (start up’ów) oraz mikroprzedsiębiorstw.
Aż 72 % osób zadeklarowało chęć
zmiany miejsca zamieszkania ze względu na nową pracę z czego: 7%
deklaruje gotowość wyjazdu do innego miasta, 12% zgodziłoby się
wyjechać poza obręb województwa, 18% deklaruje chęć wyjazdu do innego
kraju, a co 4 ankietowany twierdzi, że wyemigrowałoby za pracą na inny
kontynent.
Wśród Polaków 57 % ankietowanych
deklaruje chęć zmiany miejsca zamieszkania w obszarze Unii Europejskiej,
kolejne 20% wskazało gotowość do wyjazdu do USA, 8% do krajów Azji i
Pacyfiku oraz po 2% do Ameryki Południowej, Afryki i krajów Bliskiego
Wschodu.
za Polskim Forum HR