Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij

Informatyku, nie zamykaj się w sobie!

Data: 2012-11-27 00:00:00
Informatyku, nie zamykaj się w sobie! Pracownicy branży IT znani są przede wszystkim z dwóch cech: profesjonalizmu oraz trudności w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych. Brak kompetencji społecznych może spowodować, że na rynku pracy przestaną być konkurencyjni, ponieważ ich twarda wiedza nie będzie już wystarczająca.

Sposób postrzegania siebie i swojej pozycji zawodowej przez pracowników z branży IT (nazwijmy ich w tym artykule ogólnie informatykami) jest wyraźnie inny, w porównaniu z pozostałymi profesjami. Niewątpliwie - charakteryzuje ich analityczny sposób myślenia, również abstrakcyjny, który bierze się z wysokiego poziomu inteligencji. Bardzo często sprawia to, że informatycy postrzegają siebie jako lepszych od innych, przez co patrzą na otoczenie z wyższością.

Poprzez przyjmowanie takiej postawy, każda krytyka pod adresem informatyka, przyjmowana jest przez niego jako atak i uruchamia - niepotrzebnie - reakcje obronne. Dzieje się tak dlatego, że nade wszystko cenią oni sobie profesjonalizm. W związku z czym, próby jego podważenia przez innych, traktują często jako urażenie, nie dostrzegając tego, że zgłoszenie im jakiegoś problemu to nie atak na ich profesjonalizm, lecz prośba o pomoc, oraz że zgłaszający problem to nie ignorant, ale człowiek w potrzebie.

W takich sytuacjach brakuje informatykom umiejętności współodczuwania, czy też rozumienia problemów drugiego człowieka, co wynika z nieposiadania przez nich kompetencji społecznych w wystarczającym stopniu. A to właśnie one wpływają na jakość wykonywanych zadań, związanych z kontaktem z innymi ludźmi. Ich poziom decyduje o skuteczności porozumiewania się, współpracy czy wywierania wpływu na innych.

Społeczne zło konieczne

Do szeroko rozumianego pojęcia kompetencji społecznych zaliczamy m.in. takie umiejętności jak: autoprezentacja, budowanie relacji z innymi, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, kultura osobista, negocjowanie czy otwartość. A jakich cech najbardziej brakuje pracownikom IT? - Przede wszystkim komunikatywności. Mają problemy z komunikacją werbalną, niewerbalną, nie umieją też słuchać i nie są asertywni. Obca im jest również umiejętność reakcji na konflikt czy zespołowe rozwiązywanie problemów. Ogólnie rzecz biorąc: największy problem mają przy współpracy zespołowej - mówi Izabella Gielnicka, trener biznesu, doradca w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w obszarze umiejętności miękkich, z firmy szkoleniowej KDK INFO Sp. z o.o.

Przyczyn tych trudności nawiązywania kontaktów interpersonalnych szukać można już na studiach informatycznych, na których elementy humanistyczne traktowane są często jak zło konieczne i rzecz kompletnie niepotrzebna. Nie uczy się na nich umiejętności komunikacji społecznej, brakuje także praktycznych ćwiczeń symulujących realne zdarzenia z praktyki funkcjonowania działów IT w firmach. - Niestety, dalej pokutuje przekonanie, że liczy się tylko twarda i konkretna wiedza, bo przecież mówić każdy umie. Niemniej era takich działań i reakcji skończyła się, a kto tego nie widzi, ten zostaje w tyle - w ramach konkurencyjności zarówno indywidualnej, jak i firmowej - przestrzega Izabella Gielnicka.

Aaaa… komunikatywny informatyk

Obecnie pracodawcy przy rekrutacji coraz częściej kładą nacisk na umiejętność nawiązywania oraz budowania profesjonalnych relacji. W branży IT poszukuje się specjalistów, którzy potrafią przekładać wiedzę techniczną na język biznesu i satysfakcję klienta. O tym, jak bardzo są to poszukiwane kompetencje w tej branży - świadczą aktualne oferty pracy, w których pracodawcy wymagają komunikatywności, nawet na takich stanowiskach jak analityk systemów informatycznych, administrator systemów operacyjnych czy programista android. Warto w tym miejscu przytoczyć badanie „Polityka edukacyjna wobec rynku pracy” prof. Marty Juchnowicz ze Szkoły Głównej Handlowej, z którego wynika, że pracę otrzymuje się w 70 proc. dzięki wiedzy fachowej i w 30 proc. dzięki kompetencjom społecznym, traci się zaś - w 70 proc. z braku kompetencji społecznych i w 30 proc. z braku kwalifikacji merytorycznych.

Informatycy mogą szybko nauczyć się kompetencji społecznych, ponieważ w zdecydowanej większości są to ludzie o dużym potencjale intelektualnym, przyzwyczajeni do ciągłego rozwoju zawodowego. Muszą być jednak przekonani, że podnoszenie kwalifikacji i rozwój to nie tylko stworzenie kolejnej aplikacji, ale także doskonalenie umiejętności interpersonalnych. W jaki więc sposób pracodawcy powinni szkolić pracowników IT, podnosząc ich kompetencje społeczne?

Szkolić, ćwiczyć, nie zniechęcać

Zdaniem Pawła Roszkowskiego, trenera i specjalisty ds. szkoleń z firmy szkoleniowo-doradczej Teichert&Partners, specjaliści IT bezwzględnie powinni uczestniczyć w szkoleniach rozwijających kompetencje miękkie. Jednak istotne jest, żeby na takich warsztatach pracowali nie tylko nad poszerzaniem wiedzy i ćwiczeniem umiejętności, ale również nad wypracowaniem i ugruntowaniem odpowiednich postaw. Np. większość ludzi z założenia sądzi, że ich wygrana  musi oznaczać przegraną drugiej strony. Podczas szkoleń uczestnicy mają okazję zobaczyć, że chcąc osiągać cele osobiste i zachować dobre relacje z otoczeniem - założenie to nie zawsze jest skuteczne i korzystne.

Według Izabelli Gielnickiej, pracodawcy powinni po takich szkoleniach wymagać realizowania w działaniu nabywanych kompetencji i w odpowiedni sposób dobierać tematy następnych szkoleń, żeby umiejętności te były cały czas rozwijane. W ocenach pracowniczych powinni także zawierać weryfikację kompetencji społecznych, wraz z dedykacją ich dalszego rozwoju oraz sprawdzać motywację pracowników, która w dużej mierze odpowiada za dalsze ćwiczenia i dążenie do określonych przez trenera postaw.
- Dość często popełnianym przez pracodawców błędem jest prezentowanie wśród pracowników postawy zniechęcającej wobec udziału w szkoleniach podnoszących kompetencje społeczne. Trudno oczekiwać zaangażowania i entuzjazmu od pracowników, kiedy spotykają się ze sceptycznym nastawieniem swoich przełożonych. Świadomi i rozwojowo nastawieni menedżerowie będą nie tylko zachęcać, ale wręcz wymagać od członków swojego zespołu inwestowania w podnoszenie tych kompetencji - podsumowuje Agnieszka Ekman-Mazurek, trenerka i koordynatorka projektów szkoleniowych  z Teichert&Partners.

Obopólne korzyści

Podnoszenie kompetencji społecznych zatrudnionych, i to już nie tylko z branży IT, daje możliwość budowania odpowiednich relacji w firmie, które z kolei wpływają na efektywność działań, ich czas oraz jakość. Łatwiej bowiem jest realizować zadania z pracownikami, z którymi jesteśmy w stanie się porozumieć, i którzy w razie niespodziewanych problemów, będą chcieli je zidentyfikować oraz poszukiwać rozwiązań - zamiast lamentować i zastygać w bezruchu.
- Pracownicy, którzy nie posiadają kompetencji społecznych lub którzy nie będą ich podnosić, mogą po jakimś czasie czuć się wyalienowani, sfrustrowani i zestresowani. Doprowadzić ich to może do zawodowego wypalenia - podkreśla  Gielnicka.

Gdy jednak sami czujemy, że nasze kompetencje społeczne są niewystarczające, a od pracodawcy niestety nie możemy liczyć na żadne szkolenia - eksperci radzą by samodzielnie zwracać uwagę na sposób, w jaki komunikujemy się z innymi. Powinniśmy wtedy analizować sytuacje, w których ponoszą nas emocje i w świadomy sposób starać się je obniżać, by dostrzegać co buduje relacje z innymi, a co je rujnuje. Alternatywą mogą być także szkolenia e-learningowe oraz czytanie literatury z tego obszaru.

Bartosz Łopiński

Komentarze

Twój komentarz może być pierwszy!

Ostatnie w kategorii Rynek pracy

  • Jak listopadowe święta wpływają na wymiar czasu pracy?

    Jak listopadowe święta wpływają na wymiar czasu pracy?

    Jeżeli dzień świąteczny wypada w niedzielę, tak jak tegoroczny Dzień Wszystkich Świętych, pracownicy niestety nie otrzymają tym razem dnia wolnego. Tylko święto przypadające w inny dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o osiem..

    Data: 2015-10-27 12:57:05, Kategoria:Rynek pracy
  • Hejt zablokuje ci karierę

    Hejt zablokuje ci karierę

    Pracodawców interesuje, jakie treści kandydaci udostępniają na swoich profilach, jakim słownictwem się posługują, w jakich wydarzeniach biorą udział, w jaki sposób wyrażają swoje poglądy. Wszelkie niedopuszczalne zachowania..

    Data: 2015-10-13 18:03:55, Kategoria:Rynek pracy
  • Boom na programistów nie słabnie

    Boom na programistów nie słabnie

    Tylko w ciągu ostatnich 2-3 lat popyt na programistów zwiększył się w Polsce o około 30%.

    Data: 2015-09-29 15:14:54, Kategoria:Rynek pracy
  • Masz bloga? Masz pracę!

    Masz bloga? Masz pracę!

    Merytoryczny, bogaty w informacje blog jest jednak doskonałym sposobem, by powiedzieć światu: jestem dobry w tym, co robię. Sprawdź mnie!

    Data: 2015-09-13 10:21:59, Kategoria:Rynek pracy

Podobne artykuły

  • Informatyku: chcesz certyfikat - podpisz cyrograf!

    Informatyku: chcesz certyfikat - podpisz cyrograf!

    Szkolenia i certyfikaty od lat są stałym elementem „folkloru” branży IT. Z jednej strony, pracodawcy wymagają certyfikatów od kandydatów na co lepsze (czytaj: lepiej płatne) stanowiska, z drugiej sami obiecują szkolenia, żeby przyciągnąć..

    Data: 2012-12-18 00:00:00, Kategoria:Rynek pracy
  • Kiedy rozmowa o pracę jest wywiadem

    Kiedy rozmowa o pracę jest wywiadem

    Jakie stosujecie marże w danym asortymencie? Jakim produktem wasza firma zaskoczy nas w przyszłym roku? Czy potrafiłby pan skonstruować dla nas plan marketingowy podobny do waszego? - to tylko niektóre z pytań, które coraz częściej padają w..

    Data: 2012-07-19 10:30:01, Kategoria:Rynek pracy
  • Regulamin i Polityka prywatności

    Regulamin i Polityka prywatności

    Regulamin serwisu internetowego CentrumRekrutacyjne.pl i Polityka PrywatnościI. Informacje podstawowe.Niniejszy regulamin określa zasady świadczenia usług przez administratora i korzystania z nich przez użytkowników, prawa i obowiązki administratora..

    Data: 2012-07-19 13:02:13, Kategoria:Rynek pracy
  • Różnorodność pracowników szansą dla firm

    Różnorodność pracowników szansą dla firm

    Zarządzanie różnorodnością - to na Zachodzie już standard. Metoda zyskuje na znaczeniu, bo firmy, które w swojej polityce personalnej potrafią z niej korzystać, poprawiają konkurencyjność rynkową. Potrafią też lepiej odczytać potrzeby..

    Data: 2012-08-08 00:00:00, Kategoria:Rynek pracy