Miało być tak pięknie. Mieliśmy brać sprawy we własne ręce, wykorzystać narodową cechę, jaką jest podobno przedsiębiorczość, a rząd miał robić wszystko, by nam to ułatwić. Idea „jednego okienka”, walka z biurokracją, uproszczenie przepisów, zielone światło dla biznesu i przedsiębiorców. Mieliśmy już być drugą Japonią, drugą Irlandią, krainą mlekiem i miodem płynącą.
Jak jest naprawdę, najlepiej wiedzą Ci, którym udało się (tak, czasami to prawdziwy wyczyn!) założyć własną firmę, odnaleźć się na rynku, a nie pogubić w gąszczu pytań bez odpowiedzi i bagnie nieraz sprzecznych przepisów, odnieść spektakularny sukces albo równie spektakularną… klapę.
A miało być tak pięknie… I jest! Jeśli nie w szarej rzeczywistości, to już na pewno w książce „Własny biznes – dlaczego TAK?” autorstwa Krzysztofa Sadeckiego,
przedsiębiorcy, szkoleniowca, publicysty, jednego z najbardziej
utalentowanych ekspertów od alternatywnych rynków inwestycyjnych
(współautorzy Witold Antosiewicz, Grzegorz Turniak).
„Własny biznes – dlaczego TAK?” to kompleksowy poradnik, kompendium
wiedzy oraz źródło budowania odwagi i motywacji, które jest jednocześnie
odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Co bardzo istotne, napisana
została w oparciu o własne doświadczenia autora, a nie wydumane teorie i
napisana została językiem fachowym, a przy tym zrozumiałym dla każdego
(co akurat rzadko się zdarza w przypadku poważnych publikacji
biznesowych).
Zacznijmy od tego, że książka obala kilka popularnych mitów, m.in. ten, że „Przedsiębiorczość to narodowa cecha Polaków„. Może i tak. W praktyce jednak młodzi ludzie nie mając wystarczającej wiedzy, przygotowania, a przede wszystkim odwagi i motywacji, często boją się zakładać własne firmy. Nasz system szkolnictwa, zakorzenione w społeczeństwie postawy rodem z gorszej epoki wciąż uczą jak należy myśleć, zamiast uczyć samego myślenia. Uczą teorii w oderwaniu od rzeczywistości. W efekcie, nawet dobrze wyedukowany absolwent rzucony „na rynek” czuje się jak mała rybka w morzu pełnym rekinów.
Krzysztof Sadecki w swojej książce przekonuje, że tak wcale nie musi być! Obala „15 mitów przedsiębiorczości”.
Jasno wykłada biznesowe abecadło, prowadzi nas krok po kroku przez
wszystkie szczeble kariery przedsiębiorcy, od planowania biznesu, pomysł
na biznes, wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej i formy
opodatkowania, poprzez omówienie obowiązujących praw, ustaw i przepisów
(m.in. patenty, ochrona znaków towarowych), do zarządzania firmą,
personelem i finansami. Bardzo ciekawy jest rozdział poświęcony tak
modnego networkingowi i sprzedaży poprzez relacje, a także rozdział
dotyczący wzajemnych relacji między przedsiębiorczością a światem
akademickim.
Każde zagadnienie omówione jest klarownie punkt po punkcie, poparty
przykładami, ułatwiającymi porównanie tabelkami i zestawieniami, zaś na
końcu każdego tematu znajdziemy, niczym w analizie SWOT, wszystkie wady i
zalety, wszystkie za i przeciw.
Co najważniejsze jednak, Krzysztof Sadecki motywuje nas nie pseudo biznesowymi filozofiami, ale konkretami!
Po przeczytaniu tej książki, poradnika – a czyta się go jednym tchem!
– nie dziwi mnie już, że nawet w czasach tak ciężkich dla czytelnictwa,
książka stała się wydawniczym bestsellerem zanim weszła na rynek!
Pierwsze wydanie w nakładzie 10.000 egzemplarzy zostało w 70% wykupione
jeszcze przed pojawieniem się na półkach!
Sam uważam, że zakup tej książki to nie tylko jedna z lepszych
inwestycji w życiu każdego, kto pragnie rozwinąć swe biznesowe skrzydła,
ale i pozycja obowiązkowa na półce każdego biznesmena, przedsiębiorcy,
osoby, która pragnie zapewnić sobie niezależność finansową i
strategicznie planować swoje życie. Warto po nią sięgać w chwilach
zwątpienia, w poszukiwaniu inspiracji, rozwiązania konkretnych,
codziennych problemów.
Jak pisze w swojej książce Krzysztof Sadecki, „sukces jest zazwyczaj nagrodą dla wytrwałych”. Nie wierz zatem w mity, nie żyj złudzeniami, miast tego sięgnij po książkę i zacznij odnosić sukcesy!