
Aleksandra Karwowska, absolwentka psychologii społecznej w SWPS oraz trener biznesu, postanowiła sprawdzić, jakie zastosowanie podczas warsztatów integracyjnych dla pracowników może mieć tzw. efekt kameleona – mechanizm społeczny polegający na wzajemnym i nieuświadomionym naśladowaniu zachowań ludzi. Okazało się, że osoby, które uczestniczyły w warsztacie integracyjnym polegającym na wzajemnym naśladownictwie, szybciej rozwiązywały powierzone im zadania, niż osoby które nie brały w nim udziału. Ich uczestnicy wykazywali też większą sympatię do członków swojej grupy. Przeprowadzone treningi integracyjne spowodowały także wzrost pozytywnych emocji wewnątrz grupy i lepsze rezultaty zadaniowe, osiągane przez jej członków.
Co musi się wydarzyć, aby podczas organizowanego dla pracowników warsztatu integracyjnego osiągnąć opisany efekt? – Ważne, aby trener wykorzystał zadania budujące więź grupową. Do tego celu można wykorzystać gry integracyjne, takie jak „gra w ślepca”, „sławne osobistości” czy „detektywa”, angażujące wszystkich uczestników warsztatu i wywołujące współzależność, która jest warunkiem osiągnięcia celu wyznaczonego w zadaniu, a jednocześnie wymagają od każdego gracza kontaktu wzrokowego i gestykulacji – wyjaśnia Aleksandra Karwowska. – Skutki takich warsztatów są niezwykle silne i w sposób zaskakujący mogą podnosić produktywność, satysfakcję z pracy, a także skuteczność działania. Ponadto, takie warsztaty mogą powodować większą chęć niesienia pomocy współpracownikom – podsumowuje Karwowska.
– To badanie rzuca nowe światło na naukową koncepcję efektu kameleona. Wykazuje bowiem, że zachodzi on nie tylko między parami, ale również w grupach – mówi dr Wojciech Kulesza. – Co więcej, dzięki niemu wiemy, że wbrew temu, co podpowiadają dotychczasowe badania, osoby badane nie muszą być idealnie naśladowane, aby w grupie zaszły zaobserwowane procesy. Zwrotnie wyniki te wspierają trenerów biznesu, pokazując jakie mechanizmy stoją za sukcesem lub porażką szkoleń integracyjnych – dodaje. Zdaniem dr. Kuleszy warto zwrócić też uwagę na to, że badanie zostało przeprowadzone w warunkach naturalnych, dzięki czemu odpowiada realnym sytuacjom społecznym.
Podczas eksperymentu przebadano 184 osoby. Projekt badawczy polegał na przeprowadzaniu gier integracyjnych, w których ćwiczenia oparte były na konieczności kopiowania zachowań innych uczestników.
Natalia Osica,
kierownik biura prasowego i rzecznik prasowy Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Uczelnia jest jednym z najważniejszych ośrodków studiów psychologicznych w kraju.
