Centralny Rejestr Ofert Pracy – świetnie, ale prawie nikt o nim nie słyszał!
Anna Wicha, dyrektor generalny Adecco Poland i prezes zarządu Polskiego Forum HR:
Poproszone o skomentowanie zgłoszonego przeze mnie pomysłu na stworzenie ogólnopolskiego rejestru bezrobotnych Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało, że taki spis nie jest rozważany (odpowiedź MPiPS pojawiło się tekście zamieszczonym przez internetowe wydanie Forbes – link do artykułu). Jednocześnie służby prasowe Ministerstwa pozwoliły sobie zwrócić uwagę na fakt, że MPiPS prowadzi Centralną Bazę Oferty Pracy (CBOP). Taki rejestr rzeczywiście istnieje i każdy zainteresowany aktualnymi ofertami pracy może zapoznać się jego zawartością. Pytanie, czy zainteresowani o nim wiedzą? Postanowiliśmy to sprawdzić.
[..] Sprawdziliśmy jaka jest rozpoznawalność i skuteczność CBOP wśród osób poszukujących pracy. Pomiędzy 6 i 12 listopada 2014 roku rekruterzy Adecco zapytali zainteresowanych pracą dla Amazon, korzystających z dedykowanej dla nich infolinii, czy słyszeli kiedykolwiek o Centralnej Bazie Ofert Pracy. Na to pytanie twierdząco odpowiedziało jedynie 14% ankietowanych. O istnieniu CBOP nigdy nie słyszało 86%, a więc niemal 9 na 10 bezrobotnych!
Grupie, która przyznała że o rejestrze słyszała (14%) zadano dodatkowe pytanie „Czy poleciłaby Pani/Pan Centralną Bazę Ofert Pracy innej osobie poszukującej zatrudnienia?”. Tu twierdząco odpowiedziało 87% badanych.
Badanie telefoniczne zostało przeprowadzone na grupie 218 osób poszukujących pracy. Jasno z nich wynika, że w obecnej formie CBOP jest nieskuteczny, bo mało kto o nim słyszał. Bezrobotni, którzy z bazą mieli do czynienia, są gotowi polecać ją innym poszukującym pracy, ale Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w swoich działaniach nie powinno bazować tylko i wyłącznie na tego rodzaju „poczcie pantoflowej”.
Postulowany przeze mnie rejestr bezrobotnych ma nad CBOP fundamentalną przewagę. Pracodawca, w odróżnieniu od bezrobotnego, będzie w stanie z takiego narzędzia lepiej skorzystać. Pracodawca zatrudnia w większych lub mniejszych ilościach przez cały czas. Tymczasem przeciętny pracownik zmienia pracę raz na kilka lat. Oczywistym jest więc, że to strona pracodawcy jest bardziej na bieżąco z trendami na rynku pracy. Dla większość pracowników bezrobocie jest zdarzeniem incydentalnym. Dla pracodawcy zaś rekrutacja jest procesem ciągłym. Tym pierwszym należy pomóc zdobyć pracę w sposób kompleksowy – świadcząc usługę pośrednictwa i to jest zadanie dla służb zatrudnienia. Pracodawcy warto zaś dać do ręki narzędzie, które realizowany już przez niego, tak czy inaczej, proces rekrutacji, dodatkowo usprawni.
Przeprowadzone przez Adecco badanie nie podważa sensu samego przedsięwzięcia jakim jest CBOP, a jedynie wskazuje na niską wiedzę na temat bazy wśród potencjalnych zainteresowanych. Niewystarczająca jest również zawartość danych w bazie MPiPS na temat zakresu kompetencji osób pozostających na bezrobociu. Takie informacje byłyby idealnym materiałem do aktywizacji osób przez prywatne służby zatrudnienia. Warto więc zadbać o to, żeby o Centralnej Bazie Ofert Pracy mogło usłyszeć jak najwięcej bezrobotnych a także przyszłych potencjalnych pracodawców.